Tags

Λόγω των καιρικών συνθηκών η συνέλευση έγινε σε κλειστό χώρο.

Ξεκίνησε με μια εκτενή ενημέρωση σχετικά με την πρωτοβουλία πολιτών για τη ριζική συνταγματική αλλαγή και την παρουσία μας στη σχετική εκδήλωση που διοργάνωσε. Στη δημόσια διαβούλευση που έχει ανοίξει η πρωτοβουλία και στην οποία έχουν ήδη συμμετάσχει χιλιάδες συμπολίτες μας, αναδεικνύεται  ότι κεντρικός στόχος της είναι η δημιουργία, απευθείας από το λαό, ενός νέου συντάγματος μέσω λαϊκής συντακτικής συνέλευσης και στη συνέχεια η έγκρισή του με δημοψήφισμα. Από την πλευρά μας τονίστηκε στην εκδήλωση αυτή, ότι πρέπει η όποια αλλαγή να βασιστεί πάνω σε βασικές αρχές που η ίδια η κοινωνία θα συναποφασίσει, η συνοχή της κοινωνίας να βασίζεται σε αυτές τις αρχές και όχι στην επίκληση μιας εθνικής αφήγησης και παράδοσης και στην αντιπαλότητα με τους γείτονες (δημοκρατικός πατριωτισμός και όχι εθνικισμός). Η λεγόμενη κρίση του πολιτικού συστήματος και των θεσμών δεν μπορεί να ιδωθεί χωριστά από την κοινωνική αποσύνθεση που έφεραν οι κυρίαρχες αξίες που ακολουθήσαμε όλο αυτό το διάστημα (ατομικισμός, ανταγωνισμός, εκμετάλλευση, υπερκατανάλωση, απάθεια, άνευ όρων οικονομική ανάπτυξη, ανάθεση κ.α.). Η κρίση πάνω από όλα είναι περιβαλλοντική, πολιτισμική και ανθρωπολογική.

Απόλυτη πολιτική ισότητα των πολιτών, διασφάλιση και διεύρυνση όλων των θεμελιωδών δικαιωμάτων (όπως τα θέτουμε και στο μανιφέστο μας) έλεγχος/ανακλητότητα και κατάργηση όλων των ειδικών προνομίων των αξιωματούχων και λειτουργών (όπως και των κομμάτων/συνδικαλιστών), εισαγωγή της κλήρωσης  και αποκομματικοποίηση, είναι μερικά από τα κεντρικά σημεία που προτάσσουμε για την πολιτειακή αλλαγή. Επισημάνθηκε επίσης το έλλειμμα δημοκρατίας στους ευρωπαϊκούς και υπερεθνικούς θεσμούς και η ανάγκη διεθνούς συντονισμού σε αυτήν την κατεύθυνση.

Η υποδοχή ήταν πολύ θερμή από τα μέλη της πρωτοβουλίας, που τόνισαν μάλιστα την αναγκαιότητα δικτύωσης και συνεργασίας όλων των αντίστοιχων εγχειρημάτων και περαιτέρω ανοίγματος αυτής της υπόθεσης στην κοινωνία. Ανταποκριθήκαμε θετικά και καταλήξαμε στη συνέλευσή μας σε πρόταση για διενέργεια μιας μεγάλης ανοικτής εκδήλωσης/ημέρας διαβούλευσης, ακόμα και πριν τις εκλογές, με συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων. Σε κάθε περίπτωση το θέμα αυτό, όπως και όλα τα κρίσιμα ζητήματα, πρέπει να ανοίξουν στην κοινωνία και σε όλες τις δημοκρατικές συνελεύσεις που υπάρχουν στη χώρα. Να ξαναγεμίσουν πάλι οι πλατείες, με ουσιαστικό περιεχόμενο, με προγραμματικό λόγο και θεσμίσεις για την αντιμετώπιση των άμεσων/εκτάκτων συνθηκών και για τον σχεδιασμό και τη συμφωνία πάνω στην επόμενη ημέρα Να βρεθούν οι κοινοί τόποι, αλλά και να αναδειχθούν όλες οι επιμέρους αποχρώσεις. Αποφασίστηκε να σταλεί σχετική επιστολή στην πρωτοβουλία, ενώ ήδη έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας για το θέμα.

Στη συζήτηση που ακολούθησε έγινε μια πρώτη προσέγγιση του ζητήματος του κράτους. Συμφωνήσαμε ότι το κράτος είναι ένας θεσμός και μηχανισμός διακεκριμένος και χωρισμένος από το σύνολο της πολιτικής κοινότητας. Το κράτος λειτουργεί σαν δυνάστης και δεν ελέγχεται από κανέναν. Μέχρι να απαλλαγούμε από αυτόν τον τεχνικο-διοικητικό μηχανισμό και να φτάσουμε στην πραγματική πολιτεία, είναι αναγκαίο να μπουν δημοκρατικοί/συμμετοχικοί θεσμοί ελέγχου και ανακλητότητας. Μια πρώτη πρόταση που συμφωνήθηκε είναι η θεσμική καθιέρωση σωμάτων κληρωτών που θα ελέγχουν κάθε μορφή εξουσίας και διοίκησης, η συμμετοχή κληρωτών πολιτών σε όλες τις ΕΔΕ (ένορκη διοικητική εξέταση) των κρατικών λειτουργών για να σπάσουν τα συντεχνιακά συμφέροντα και η ασυλία που έχουν οι κρατικοί λειτουργοί και υπάλληλοι, και φυσικά η αποβολή των κομμάτων από τη διοίκηση και τον συνδικαλισμό, με την εισαγωγή πραγματικών δημοκρατικών συνελεύσεων που θα αποφασίζουν για όλα τα θέματα που τους αφορούν. Επίσης συνομολογήσαμε στην ανάγκη κατάργησης όλων των ειδικών προνομίων που έχουν συγκεκριμένοι κλάδοι και κοινωνικοί φορείς (πχ. εκκλησία, εφοπλιστές κ.α.) και την ανάγκη διαχωρισμού πολιτείας/εκκλησίας.

Επισημάνθηκε η απόσυρση του κράτους από βασικούς θεσμούς κυρίως που αφορούν στην κοινωνική πρόνοια, μετά τα μέτρα των μνημονίων. Ήδη νοσοκομεία, πάσης φύσεως ιδρύματα, ακόμα και ο στρατός έχουν μείνει χωρίς τα στοιχειώδη, με άμεσο κίνδυνο για πάρα πολλές ζωές. Το κράτος έχει κηρύξει στάση πληρωμών στους πολίτες του (και τους προμηθευτές του). Η κατάσταση είναι πολύ κρίσιμη και όπως δείχνουν και οι διεθνείς εξελίξεις είναι πιθανό να έχουμε ένα κραχ και πριν τις ελληνικές εκλογές, με πιθανότερο πρώτο θύμα την Ισπανία και φυσικά όλο το ντόμινο που θα ακολουθήσει (αναφέρθηκε το παράδειγμα της Αγγλίας, όπου έγινε έκτακτη σύσκεψη του υπουργικού συμβουλίου για την αντιμετώπιση των κυμάτων μετανάστευσης από χώρες του ευρωπαϊκού νότου). Βέβαια τίποτα από αυτά δεν συζητιούνται στα προεκλογικά πάνελ, η μικροπολιτική πάλι κυριαρχεί.

Η κοινωνία με δομές αλληλεγγύης και αυτοκυβέρνησης, με πραγματική θέσμιση, μπορεί και πρέπει να καλύψει το κενό που δημιουργείται από την απόσυρση του κράτους (που από μόνη της δεν είναι αρνητική εξέλιξη). Ειδάλλως θα το κάνουν το μεγάλο κεφάλαιο ή οι συμμορίες, όπως έχει συμβεί παντού, όπου έχει περάσει το ΔΝΤ. Με αποτέλεσμα να ζήσουμε σκηνές κοινωνικού κανιβαλισμού και εξαθλίωσης, ένα γενικευμένο dog eat dog. Είναι επιβεβλημένο να συντονιστούν και να εμπλουτιστούν τα εκατοντάδες αντίστοιχα εγχειρήματα, που υπάρχουν σε όλη τη χώρα.

Για τις συμμορίες έγιναν αναφορές στη σύνδεση τους με τη ρατσιστική βία αλλά και με τμήμα της ελληνικής αστυνομίας. Το παράδειγμα της Χρυσής Αυγής είναι χαρακτηριστικό, όπως και η έξαρση εγκληματικών χτυπημάτων της το τελευταίο διάστημα. Έχει δημιουργηθεί ένας παρακρατικός μηχανισμός, ο οποίος έχει πολλά πλοκάμια: προστασία μαγαζιών, εισπρακτικές εταιρείες-ενεχυροδανειστήρια, σωματεμπορία/διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, σύνδεσμοι οπαδών και όλα αυτά συχνά με ένα ιδεολογικό περίβλημα (ακόμα και στα Εξάρχεια υπάρχουν κάποια αντίστοιχα κρούσματα). Ένας μηχανισμός που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό του το μίσος και τη θέληση για εξόντωση του διαφορετικού. Ενώ δεν παύει να είναι μια επικερδής επιχείρηση, ένας μηχανισμός εκφόβισης των πολιτών, πάνω στον οποίο πάει να στηθεί ένα σκηνικό πόλωσης και διχασμού, γεγονός φυσικά που ωφελεί όσους θέλουν την κοινωνία κατακερματισμένη. Η σχετική κουβέντα έκλεισε με την έννοια του μπάτσου, η οποία δεν αφορά μόνο αρκετούς ένστολους πολίτες, αλλά εξουσιαστικές συμπεριφορές που μπορούμε να δούμε παντού κι από εμάς τους ίδιους. Αναφέρθηκαν κάποια πράγματα για την αστυνομία και το λάθος της περσινής συνέλευσης του συντάγματος να μην δεχθεί να διαβαστεί το κείμενο της ομοσπονδίας αστυνομικών υπαλλήλων από τους ίδιους τους εκπροσώπους της. Επαναλάβαμε τη βασική αρχή μας, ότι οι δημοκρατικές συνελεύσεις δεν μπορούν να λειτουργούν με τέτοιου είδους αποκλεισμούς.

Η κουβέντα για τις εξουσιαστικές συμπεριφορές και για τις ιδιοκτησιακές λογικές, προχώρησε στο θέμα της οικογένειας αλλά και της ρύθμισης των σεξουαλικών σχέσεων. Η περίφημη «αγάπη» ανάμεσα στα ζευγάρια ή η αγάπη των γονιών προς τα παιδιά, εμφανίζεται συνήθως με όρους ιδιοκτησίας, με όρους εγωιστικούς. Είναι ένα τεράστιο ζήτημα που πρέπει να ανοίξει η κοινωνία, δεδομένης της αποσύνθεσης του ίδιου του θεσμού, που είναι θεμέλιο κοινωνικοποίησης και που δίνει νόημα στη ζωή των ανθρώπων. Συμφωνήσαμε ότι είναι κοινωνική ανάγκη η επανοηματοδότηση αυτού του θεσμού. Αναφέρθηκαν επίσης κάποια επιμέρους ζητήματα που δείχνουν σοβαρές αντινομίες. Όπως πχ το γεγονός ότι μολονότι δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο αν κάποιος θα γίνει βιολογικός γονιός (εκτός φυσικά από τα ζητήματα αιμομιξίας και τους ανήλικους) ή ότι  μολονότι προωθείται και επιδοτείται πλουσιοπάροχα η τεχνητή γονιμοποίηση (προφανώς για εταιρικά κέρδη), μπαίνουν σοβαροί φραγμοί σε όσους επιθυμούν να υιοθετήσουν παιδιά. Αναφέρθηκε επίσης το πώς αντιμετωπίζονται οι μονογονεϊκές οικογένειες, αλλά και οι θεσμικές διακρίσεις ανάμεσα στους έγγαμους και τους άγαμους, είναι κι αυτές σημαντικές πτυχές.

Στην ίδια κατεύθυνση τονίστηκε ότι πρέπει να αναδειχθούν όλα τα ζητήματα που αφορούν στην παιδεία, την εργασία και τη θρησκεία

Συζητήθηκε επίσης το μεταναστευτικό και η ανάγκη ενημέρωσης αλλά και συνεργασίας με το διεθνές occupy και το real democracy, ιδίως των ευρωπαϊκών κινήσεων, στην κατεύθυνση της αναθεώρησης των ευρωπαϊκών συνθηκών που έχουν καταντήσει τη χώρα τον κεντρικό υποδοχέα των μεταναστών από άλλες ηπείρους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Συμφωνήσαμε ότι είναι επιβεβλημένη μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική που θα στηρίζει ουσιαστικά όλες αυτές τις χώρες και τους πολίτες τους. Θα εξασφαλίζει επίσης προστασία και άσυλο σε όσους το έχουν ανάγκη και θα κατανέμει αναλογικά των αριθμό αιτούντων ασύλου σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και όχι όπως γίνεται τώρα, εις βάρος της Ελλάδας και δευτερευόντως άλλων χωρών του νότου. Οι κανόνες πρέπει να είναι κοινοί από όλες τις χώρες, να αποφασιστούν από τους πολίτες τους και να διασφαλίζουν όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τονίστηκε ότι ήδη βλέπουμε κύματα μετανάστευσης από τη χώρα προς τα έξω και ήδη συμπατριώτες μας αντιμετωπίζονται με χείριστο τρόπο στο εξωτερικό, λόγω της εκστρατείας δυσφήμισής μας ως τους τεμπέληδες και απατεώνες της Ευρώπης.

Επισημάνθηκαν επίσης τα σοβαρά λάθη τις αριστεράς και άλλων χώρων στον τρόπο που αντιμετωπίστηκε το μεταναστευτικό, ειδικά στην περίπτωση του Άγιου Παντελεήμονα, που άφησε το πεδίο ελεύθερο στη χρυσή αυγή. Επίσης, η στάση κομμάτων, όπως ο σύριζα στην πρόταση για αντιρατσιστικό νόμο (καταψήφισε επί της αρχής, μαζί με ΝΔ και ΛΑΟΣ, αν και ο νόμος δεν ήρθε ποτέ τελικά για ψήφιση). Ενώ επισημάνθηκε το όργιο παραπληροφόρησης που βλέπουμε όλο αυτό το διάστημα (η ιστορία για βιασμούς από μετανάστες στην Κορινθία και άλλες περιοχές, ο αστικός μύθος για τους ρομπέν των δασών χρυσαυγίτες που «απελευθερώνουν» διαμερίσματα νοικοκυραίων από τους κακούς μετανάστες, αλλά και η διασπορά ψευδών ειδήσεων για κάποια πογκρόμ από χρυσαυγίτες, όπως αυτό στη διονυσίου αρεοπαγίτου). Η συγκεκριμένη πρακτική έχει αναμφίβολα το στόχο να πολώσει και να αποπροσανατολίσει και συμφωνήσαμε στην καταγραφή, τεκμηρίωση και δημοσιοποίηση όλων αυτών των γκεμπελικών/παρακρατικών μεθόδων.

Τέλος εξετάστηκαν κάποια οργανωτικά ζητήματα της κίνησης. Ομάδες εργασίας, site και τράπεζα/φόρουμ ιδεών και προτάσεων (συγκροτήθηκε ήδη σχετική ομάδα), περιοδικότητα και ημέρες συνελεύσεων, διαδικτυακές/οnline συνελεύσεις ειδικά των ομάδων εργασίας. Παρουσιάστηκαν από τους φίλους που έχουν συγκροτήσει την ομάδα για το νέο παραγωγικό μοντέλο, κάποια project που αφορούν στην open source economy και σε πρακτικές καθημερινές λύσεις όπως 3D printers και υδροπονικές καλλιέργειες ακόμα και για κατοικίες. Θα δουλευτούν ακόμα περισσότερο και σε συνεργασία με αντίστοιχες κινήσεις θα παρουσιαστούν απτά και στην πράξη στους συμπολίτες μας.

Ανακοινώθηκε ότι είναι έτοιμο το πρώτο πανό της κίνησης (στοίχησε 30 ευρώ), συζητήθηκαν κάποια τελευταία πρακτικά ζητήματα για την παρουσία μας στην ομιλία του David Graeber το Σάββατο στο ΕΜΠ. Ενώ τέλος συμφωνήσαμε να ανταποκριθούμε στην έκκληση που έχει γίνει από τους 70 και κρατούμενους των φυλακών Κορίνθου για αποστολή τροφίμων, μιας που όπως έχουν πει δεν υπάρχουν ούτε τα στοιχειώδη πια στο «σωφρονιστικό» ίδρυμα. Μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα προσπαθήσουμε να συλλέξουμε υλικό.

Επόμενη συνέλευση την Κυριακή στις 6μμ, στο Θησείο.

Occupy Athens